test-2022-kia_sorento_phev- (29)

Povinné ručení od října jen s včasnou platbou

Od října se mění pravidla hry v povinném ručení – už žádná tolerance zpožděných plateb. Zavedení fixního a plovoucího počátku pojištění a povinnost využívat platební bránu znamenají pro řidiče i pojišťovny výrazné změny. Jak ovlivní vaše pojištění vozidla a co přináší konec zelené karty?

Letošního 1. dubna vstoupil v platnost nový zákon č. 30/2024 Sb., který se týká pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Mezi jeho hlavní novinky patřilo zvýšení zákonného limitu povinného ručení na 50 milionů Kč a zavedení povinného ručení pro elektrokoloběžky a malá vozítka, která nejsou registrována v registru vozidel. Tato povinnost pojištění se na ně vztahuje s účinností od 1. dubna. Tímto však změny nekončí!

Přečtěte si také:  Jacobs Douwe Egberts vsází v Česku na biopalivo HVO, uhlíková stopa se snížila o 90 %

Další významnou změnou v oblasti pojištění vozidel je tzv. onlinizace, která bude zavedena nejpozději k 1. říjnu 2024. Podle § 38 tohoto zákona budou mít pojistitelé (pojišťovny) povinnost poskytovat údaje o vzniku, změně a zániku pojištění České kanceláři pojistitelů (ČKP). Některé pojišťovny již na změny v platnosti pojištění a způsobu platby prostřednictvím platební brány reagují postupně a nečekají na 1. října. První pojišťovnou, která nový systém implementovala, je Allianz, následovaná ČSOB a Slavií. V průběhu září plánují změny zavést také pojišťovny ČPP, Kooperativa a následně Uniqa a Generali ČP. Ostatní pojišťovny se přizpůsobí k 1. říjnu.

Zásadní změna v počátku pojištění

„Až doposud bylo možné se s placením pojistného pár dní omeškat. Pojišťovna k tomu přistupovala benevolentně a po zaplacení smlouvu aktivovala zpětně. To ale nejpozději k 1. říjnu skončí. Pokud klient nedodrží přesně daný termín splatnosti pojistného, pojištění nebude platné a návrh smlouvy se stornuje. Pojišťovny přitom budou mít nastaveny dva typy začátku pojištění: fixní počátek povinného ručení a plovoucí počátek,“ komentuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.

Fixní počátek pojištění znamená, že je pojistné nutné uhradit ještě před počátkem nové smlouvy. Jakmile se klient, byť i o jeden den opozdí, je návrh smlouvy stornován a vozidlo nebude pojištěno. Mezi pojišťovny, které mají takto nastaven fixní počátek, patří ČPP, ČSOB, Generali ČP, Kooperativa, Uniqa a Slavia.

Plovoucí počátek povinného ručení oproti tomu značí, že klient bude mít na zaplacení čas delší – u většiny pojišťoven to bude 7 až 14 dnů od sjednání. Nicméně dokud klient nezaplatí, nebude povinné ručení platné a hrozí, že bude jezdit vozidlem bez povinného ručení (což je protizákonné). Plovoucí počátek umožňuje pojišťovna Allianz, Direct, Pillow a VZP.

Změna možností plateb povinného ručení

Nastavení fixního nebo plovoucího začátku pojištění úzce souvisí s možnostmi jeho úhrady. Pojistné lze uhradit buď bankovním převodem, nebo platební kartou. V případě, že banka klienta umožňuje okamžité převody, mohou být tyto možnosti využity u většiny pojišťoven.

Přečtěte si také:  E-mobilita na vzestupu: v 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Od října (nebo v některých případech již od září) však přibude další varianta – platební brána. Platba prostřednictvím platební brány je nejen bezpečná a rychlá, ale také zajišťuje okamžitý převod finančních prostředků. Klient může tuto metodu využít pro jakýkoli typ pojištění a nastavení začátku pojištění. V některých případech se však stává nezbytnou, neboť pojišťovna nemusí nabídnout žádnou alternativní možnost platby.

„Důvodem je, že povinné ručení bude nyní aktivováno právě prostřednictvím této platby. Běžný bankovní převod by totiž neumožnil začátek pojištění od téhož dne, kdy je smlouva sjednávána, pokud to klient požaduje. V některých situacích mohou pojišťovny dokonce vyžadovat, aby byla platba přes platební bránu provedena v určitém časovém rámci, například do 30 nebo 60 minut, případně do půlnoci daného dne. Je důležité mít na paměti, že pokud je začátek pojištění plánován na méně než tři dny, bude nutné provést platbu právě prostřednictvím platební brány,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.

Konec zelené karty

Od 1. října 2024 nebudou pojišťovny povinny vydávat zelenou kartu. Klient ji tedy nemusí mít u sebe a Policie ČR ji nebude vyžadovat při silniční kontrole. Stejně tak nebude registr vozidel požadovat doložení zelené karty. Všechna relevantní data budou uložena v evidenci ČKP, kde si je policie a další úřady snadno dohledají. Pro případ potřeby může mít klient zelenou kartu v mobilním zařízení (například v situaci nehody bez účasti Policie ČR), avšak podle novely zákona to není nezbytné.

„Pojišťovny budou pravděpodobně i nadále zasílat zelenou kartu pro nově uzavřené smlouvy o povinném ručení (alespoň v elektronické podobě) nebo ji bude možné nalézt v klientských portálech pojišťoven. Nicméně v zahraničí zůstává povinnost mít zelenou kartu ve fyzické podobě v automobilu,“ připomíná Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.

Přečtěte si také:  Podpořme využití biometanu v autobusové dopravě, vyzývá ČPS a SDP ČR

Výhodou zelené karty je, že klient může snadno zjistit, od kdy do kdy je její platnost, ve kterých státech je platná a ke kterému konkrétnímu vozidlu se vztahuje. To může být velmi užitečné.

Vzhledem k novinkám v placení pojistného a termínech počátku povinného ručení obdrží klient zelenou kartu až s počátkem povinného ručení, tedy po jeho zaplacení.

Text: Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select